GELİŞMELER VE GELECEĞE DAİR HEDEFLER
GÜÇLÜ FİNANSAL VE OPERASYONEL PERFORMANS: ZİRAAT KATILIM
Ziraat Katılım, müşterilerinin finansal ihtiyaçlarını doğru kanaldan, doğru zamanda ve doğru değer önerisi ile karşılayabilmek için katılım bankacılığı prensipleri ile uyumlu ürün, hizmet ve dağıtım kanal çeşitliliği sağlamıştır. Banka, kurumsal ve bireysel bankacılık iş kollarında giderek artan hizmet kalitesiyle müşterilerinin güçlü çözüm ortağı olmaya devam etmiştir.
Ziraat Katılım, güçlü finansal ve operasyonel performansını sürdürdüğü 2021 yılında, 559 milyon TL kâr elde etmiştir.
Ziraat Katılım, Türkiye’nin 2023 hedefleri doğrultusunda, reel sektörün finansmanına verdiği desteği ve ekonomik büyümeye sunduğu katkıları, gelecekte de artırarak sürdürmeye kararlıdır.
Ziraat Katılım, alternatif dağıtım kanallarını bankacılık ürün ve hizmet sunum sürecine artan oranda entegre etmeye yönelik yoğun çalışmalar yürütmektedir.
ÜRÜN GELİŞTİRME VE YÖNETİMİ
Gerçek ve tüzel müşterilerinin ihtiyaç ve beklentilerini en doğru kanaldan en uygun çözüm ve değer önerileri sunarak karşılayan Ziraat Katılım, ürün çeşitliliğini artırmaya devam etmektedir.
Ziraat Katılım 2021 yılında pandemi döneminin ekonomik faaliyetler üzerinde oluşması muhtemel aksaklıklara karşı önlemler alarak; salgından olumsuz etkilenen kurumsal müşterilerinin ekonomik faaliyetlerini sürdürebilmeleri ve finansal ihtiyaçlarını uygun koşullarda finanse edebilmelerini sağlamak amacıyla destek ürünlerini müşterilerine sunmaya devam etmiştir.
Ziraat Katılım, tasarruflarını Türk lirası veya altın olarak değerlendiren müşterilerine kurdaki değişimlere karşı Kur Korumalı TL Katılma Hesabı ve Altın Dönüşümlü TL Katılma Hesabı ürünlerini sunarak Türk parasının değerinin korunmasında önemli rol oynamaktadır.
Salgın koşullarından olumsuz etkilenenlere KGF iş birliğinde destek
Kredi Garanti Fonu (KGF) ile Ziraat Katılım arasında salgın koşullarının işletmeler üzerindeki olumsuz etkisini azaltmak ve yatırımları desteklemek amacıyla destek paketleri kapsamında protokoller imzalanmış ve yararlanıcıların kullanımına sunulmuştur:
Ziraat Katılım, KOBİ’lere özel uygun koşullarda finansman ve kefalet desteği sağlamaktadır.
“Nefes 2021 Destek Finansmanı”
Ziraat Katılım, KOBİ’lere özel uygun koşullarda finansman ve kefalet desteği sağlamak ve üretim ile istihdamı artırarak ülke ekonomisine katkının devamı amacıyla Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve KGF ile “Nefes 2021 Destek Finansmanı” protokolü imzalamıştır.
“İlave İstihdam Destek Paketi”
Salgının nakit akışları üzerindeki olumsuz etkisini azaltarak ilave istihdam sağlamayı ve bu kapsamda artırdığı istihdam sayısını korumayı taahhüt eden KOBİ ve KOBİ dışı işletmelere; finansman ihtiyaçlarının uygun şartlarla karşılanması ve kâr desteği sunulması amacıyla T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı, KGF, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), Türkiye İş Kurumu (İŞKUR) ile Ziraat Katılım arasında protokol imzalanmıştır. Bu kapsamda Hazine Destekli Kefalet Sistemi çerçevesinde KGF teminatlı “İlave İstihdam Destek Paketi” hazırlanmıştır.
“İmalata Dayalı İthal İkamesi Destek Paketi”
Yine bu dönemde İmalat sanayi yatırımlarına yönelik olarak düzenlenen yatırım teşvik belgelerine sahip işletmelere, salgının imalat sektörü üzerindeki olumsuz etkisini azaltarak üretim ve istihdam kapasitelerinin arttıracak yatırımlarının finanse edilmesi amacıyla kullandırılmak üzere Hazine Destekli Kefalet Sistemi çerçevesinde KGF teminatlı “İmalata Dayalı İthal İkamesi Destek Paketi” hazırlanmıştır.
“KGF Destek Kredisi 2”
KGF ile Ziraat Katılım arasında imzalanan KGF özkaynak kefaletlerine ilişkin protokol kapsamında, KOBİ’lerin finansmana erişiminin desteklenmesi amacıyla “KGF Destek Kredisi 2” protokolü imzalanmıştır.
İMALAT SANAYİ YATIRIMLARINA YÖNELİK YATIRIMLARININ FİNANSE EDİLMESİ AMACIYLA KULLANDIRILMAK ÜZERE HAZİNE DESTEKLİ KEFALET SİSTEMİ ÇERÇEVESİNDE KGF TEMİNATLI “İMALATA DAYALI İTHAL İKAMESİ DESTEK PAKETİ” HAZIRLANMIŞTIR.
Afet koşulları mağdurlarına KOSGEB iş birliğinde destek
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) ile Ziraat Katılım arasında, doğal afet bölgelerinde yaşanan olumsuz durumun işletmeler üzerindeki etkisini azaltmak ve yerli üretime yönelik yatırımları teşvik etmek amacıyla destek programları kapsamında protokoller imzalanmış ve yararlanıcıların kullanımına sunulmuştur:
“Artvin, Düzce ve Rize İlleri Acil Destek Finansmanı”
Düzce ilinde 6 Temmuz 2021 tarihinde, Rize ve Artvin illerinde 22 Temmuz 2021 tarihinde meydana gelen sel felaketlerinden etkilenen ve KOSGEB tarafından desteklenen sektörlerde yer alan işletmelere, uygun koşullarda finansal destek sağlamak amacıyla KOSGEB tarafından ilan edilen “Artvin, Düzce ve Rize İlleri Acil Destek Finansmanı” programına dâhil olunmuştur.
2021 yılında meydana gelen yangınlardan etkilenen işletmelere uygun koşullarda finansal destek sağlanması amacıyla KOSGEB ile Ziraat Katılım arasında “2021 Yılı Orman Yangınları Acil Destek Finansmanı Protokolü” imzalanmıştır.
2021 Yılı Orman Yangınları Acil Destek Finansmanı Protokolü”
2021 yılında meydana gelen yangınlardan etkilenen işletmelere uygun koşullarda finansal destek sağlanması amacıyla KOSGEB ile Ziraat Katılım arasında “2021 Yılı Orman Yangınları Acil Destek Finansmanı Protokolü” imzalanmıştır.
Kentsel Dönüşüm Finansmanı” ürünleri vatandaşların kullanımına sunulmuştur.
“Batı ve Orta Karadeniz Bölgesi İlleri ile Van İlinde Sel Felaketi Meydana Gelen İlçeler Acil Destek Finansmanı Protokolü”
Ülkemizin Orta ve Batı Karadeniz Bölgesi’nde 9-11 Ağustos 2021 tarihleri arasında ve Van’ın çeşitli ilçelerinde 31 Temmuz - 2 Ağustos 2021 tarihleri arasında meydana gelen sel felaketlerinden etkilenen işletmelere uygun koşullarda finansal destek sağlanması amacıyla KOSGEB ile Ziraat Katılım arasında “Batı ve Orta Karadeniz Bölgesi İlleri ile Van İlinde Sel Felaketi Meydana Gelen İlçeler Acil Destek Finansmanı Protokolü” imzalanmıştır.
“Sebze ve Meyve Soğuk Zincir Finansal Kiralama Destek Programı Protokolü”
KOSGEB Sebze ve Meyve Soğuk Zincir Finansal Kiralama Destek Programı kapsamında yararlanıcıların finansal kiralama yöntemiyle yerli malı ve yeni soğuk hava üniteleri ve/veya soğutucu frigorifik kasa/ünite temininde tahakkuk edecek kâr payının belli oranda desteklenmesi amacıyla KOSGEB ile Ziraat Katılım arasında “Sebze ve Meyve Soğuk Zincir Finansal Kiralama Destek Programı Protokolü” imzalanmıştır.
Kentsel dönüşüme T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı iş birliğinde destek
T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Ziraat Katılım arasında 6306 Sayılı “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun” Kapsamında Kâr Payı Desteğine İlişkin protokol imzalanmış olup, hak sahiplerinin daha güvenli evlerde yaşam sürmelerini temin etmek amacıyla, ihtiyacın niteliğine göre (yapım, güçlendirme, edinme) hazırlanan “Kentsel Dönüşüm Finansmanı” ürünleri vatandaşların kullanımına sunulmuştur.
İhracatçılara destek
Vadeli akreditif yoluyla ödemelerini alan ihracatçı müşterilerin akreditif vadesini beklemeden alacaklarını Ziraat Katılım’dan peşin tahsil etmesini sağlayan yeni finansman ürünü “Vadeli İhracat Finansmanı” müşterilerin kullanımına sunulmuştur.
Bu sayede ihracatçıların vadeli satış imkânlarının arttırılması suretiyle uluslararası piyasalardaki rekabet şanslarını genişletmeleri, alacaklarını ticari ve politik risklerden arındırarak yeni ve hedef pazarlara açılmaları, sevkiyat sonrası finansmanına erişmelerine destek olunmuştur.
Ziraat Katılım, müşterilerinin finansmana erişimlerinin kolaylaştırılması ve uygun koşullarda kullandırılması noktasında faaliyetlerini hız kesmeden sürdürmeye devam edecektir.
ZİRAAT KATILIM, GÜÇLÜ FİNANSAL VE OPERASYONEL PERFORMANSINI SÜRDÜRDÜĞÜ 2021 YILINDA, 559 MİLYON TL KÂR ELDE ETMİŞTİR.
Dijital kanal yatırımları hız kazandı.
Ziraat Katılım’ın ödeme sistemleri alanında geliştirme çalışmaları kesintisiz olarak devam etmiştir. Pandemi dönemi ödeme sistemlerinde dijital dönüşümün seyrini hızlandırmakla kalmamış, yıllardır değiştirilmeye çalışılan alışveriş alışkanlıklarının değişimine de etki etmiştir. 2021 yılında, ticari ve bireysel müşterilere sunulan taksit erteleme hizmetleri dijital kanala taşınmıştır. Ziraat Katılım yaşanan bu değişime uyum sağlamak adına ürün ve hizmetlerinin dijital kanallardan sunulabilmesine yönelik yatırımlarına ve çalışmalarına hız kazandırmıştır.
Ziraat Katılım’ın 2020 yılında müşterilerine sunmaya başladığı ilk kredi kartı ürünü olan Bankkart’ın ürün ve uygulama özelliklerinin geliştirmelerine 2021 yılında da devam edilmiştir. Kredi kartlarında müşterilerin her kanaldan başvuru yapabilmesi amacıyla başvuru kanalları artırılmış ve pandemi döneminde şubeye gitmeden kolay ve hızlı şekilde başvuru yapabilmeleri sağlanmıştır
2021 yılında Ziraat Katılım’ın kart ve üye işyeri hacmi önemli bir artış ivmesi yakalamıştır.
- Ziraat Katılım’ın debit kart adedi bir önceki yıla göre %30, debit kart cirosu ise bir önceki yıla göre %72 oranda artış göstererek 1,9 milyar TL işlem hacmine ulaşmıştır.
- Ziraat Katılım debit kartlarının katılım bankaları içindeki payı kart adedi ve ciro bazında bir önceki yıla göre %2’lik artış yakalamıştır.
- Ziraat Katılım banka kartı kullanım aktifliğinde, tüm bankalar arasında 2020 yılına göre 2 puanlık artış göstererek %41’lik kullanım oranı ile ilk 5 banka arasındaki yerini korumuştur.
- Ziraat Katılım’ın Üye iş yeri ağı büyümeye devam etmiş, POS ve yazarkasa POS sayısı bir önceki yıla göre %67, POS cirosu ise %99 artış göstermiştir.
Ziraat Katılım izlediği müşteri odaklı strateji kapsamında 2021 yılında ödeme sistemleri pazar payını artırmıştır. Banka önümüzdeki dönemde de müşterilerine yenilikçi ürün ve hizmetler sunmak adına çalışmalarını aralıksız sürdürecektir.
18 Yaş Altı BES ürünü Katılım Sigorta Platformu’na entegre edilerek müşterilerin kullanımına sunulmuştur.
ZİRAAT KATILIM’IN BİREYSEL EMEKLİLİK ÜRÜNÜNÜN DİJİTALLEŞMESİ KAPSAMINDA, ŞUBELERDE EVRAK ALINMADAN SÖZLEŞME YAPILMASI SÜRECİ BAŞLATILMIŞTIR.
Sigortacılık ürünlerinde dijitalleşmenin getirdiği kolaylıklar
2021 yılı içinde internet ve mobil şubeden DASK, TRAFİK VE KASKO ürünlerinin satışı başlatılmıştır.
Ziraat Katılım’ın bireysel emeklilik ürününün dijitalleşmesi kapsamında, şubelerde evrak alınmadan sözleşme yapılması süreci başlatılmıştır.
Teminata konu varlıkların sigorta yenilemelerinin sonrasında, teminat güncellemelerinin otomatik yapılması sağlanmış, şubelerin operasyonel iş yükü azaltılmıştır.
18 Yaş Altı BES ürünü Katılım Sigorta Platformu’na entegre edilerek müşterilerin kullanımına sunulmuştur.
Ziraat Katılım Eli Bol Hesabı ile ürün gamı genişledi.
Ziraat Katılım’ın ürün gamını çeşitlendirme amacıyla geliştirdiği yeni ürünü Ziraat Katılım Eli Bol Hesabı 10 Aralık 2021 tarihinde şube kanallarında hayata geçmiştir.
Ziraat Katılım Eli Bol Hesap; iki ürünün bir arada sunulduğu bir hesap türüdür. Müşteri adına açılmış olan özel cari hesapta bulunan yatırım tutarının,
bir kısmı Banka tarafından müşteri adına açılacak kâr-zarar ortaklığı sözleşmesine dayalı katılma hesabı ile
diğer bir kısmı Banka tarafından kira sertifikalarının geri alım vaadiyle satılması, müşteri tarafından da kira sertifikalarının Banka’dan geri satım vaadiyle alınması işleminde değerlendirilmektedir.
Kur Korumalı ve Altın Dönüşümlü TL Katılma Hesapları müşterilere sunuldu.
23 Aralık 2021 tarihinden itibaren Ziraat Katılım’da yurt içi yerleşik gerçek kişilerin Kur Korumalı TL Katılma Hesabı ile tasarruflarını Türk lirası olarak değerlendirmek ve olası kur artışlarına bağlı risklere karşı korumak isteyen müşterilere Kur Korumalı TL Katılma Hesabı şubelerde sunulmaya başlanmıştır. Bununla birlikte altın fonu bulunan müşteriler de talep etmeleri halinde Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası kuru kullanarak altından TL’ye dönüş yapmak suretiyle Altın Dönüşümlü TL Katılma Hesabından faydalanabilmektedir.
DİJİTAL BANKACILIK
Ziraat Katılım, alternatif dağıtım kanallarını müşteri profilinin eğilimlerine uygun olarak geniş yelpazede işlem ve servis çeşitliliği içerisinde sunmaktadır.
Banka, sayısal anlamda daha büyük müşteri kitlelerine ulaşımda büyük yarar sağlayan alternatif dağıtım kanallarında yeni ürün ve hizmet geliştirmeye 2022 yılında da devam etmiştir.
- Bireysel alım-satımlarda müşteriler tarafından ihtiyaç duyulan güvence veren ödeme altyapıları için daha güvenli bir şekilde ikinci el araç alım-satımını yapabilmelerini sağlanmıştır. Bu sistem ile paranın alıcıyla satıcı arasında el değiştirmesiyle noterden yapılan satış işleminin eş zamanlı olmasını sağlayarak müşterilerin dolandırıcılık veya nakit taşıma gibi risklerine karşı korunması amaçlanmıştır.
- Müşterilerin döviz transferleri durumunu, aracı banka bilgilerini, işlemlerin tarih ve saat bilgilerini kolaylıkla ve adım adım izleyebilmesi için SWIFT GPI (Global Payments Innovations) Ziraat Katılım İnternet Şubesi ve Katılım Mobil uygulamasında kullanıma sunulmuştur.
- Banka’nın dijital kanallarında muhasebat ödemeleri imkânı oluşturulmuştur.
- Sigorta işlemleri Banka’nın dijital kanallarında müşterilerin kullanımına açılarak teklif alma, teklif izleme ve poliçe izleme gibi işlemlerini yapabilmeleri sağlanmıştır. Bu kapsamda öncelikli olarak zorunlu deprem sigortası (DASK), zorunlu trafik sigortası, kasko sigorta işlemleri kullanıma açılmıştır.
- Banka’nın üye iş yerlerine Ziraat Katılım İnternet Şubesi ve Katılım Mobil kanallarında üye iş yeri işlemleri menüsü içerisinde ekstrelerini görüntüleyebilmektedirler.
- Müşterilerin QR kod ile FAST transferleri yaparak daha hızlı ve kolay bir şekilde işlemlerini tamamlayabilmeleri imkânı sağlanmıştır.
- Dijital Talimat İşlemleri özelliği ile müşterilerin şubelere gitmelerine gerek kalmadan talimatlarını Katılım Mobil üzerinden gönderebilmeleri sağlanmıştır. Bu kapsamda öncelikli olarak Dijital EFT Talimatı, Dış Ticaret İşlem Talimatları yapılabilmektedir. İlerleyen dönemlerde diğer talimatlarında Katılım Mobil üzerinden yapılması için çalışmalar sürdürülmektedir.
- Müşterilerin kıymetli madenlerden gümüş işlemlerini de Ziraat Katılım dijital kanallarından yapabilmeleri olanaklı hale getirilmiştir.
- Banka’nın Dijital Belge Onay altyapısında müşterilerin bir veya birden çok belge/doküman gibi evraklara şubelere gitmeye gerek kalmadan Ziraat Katılım İnternet Şubesi ve Katılım Mobil kanallarından onay verebilmesi sağlanmıştır.
- Ziraat Katılım İnternet Şubesi ve Katılım Mobil kanallarında oluşturulan yeni uygulama ile müşteriler artık Bankkart kredi kartı başvurularını/Bankkart Limit artış başvurularını şubelere gitmeye gerek kalmadan yapabilmektedirler.
- Açık Bankacılık projeleri kapsamında müşterilerin e-ticaret sitelerinden hesaptan ödeme (Compay) yapabilmeleri için anlaşmalı firma sayısı artırılmıştır.
- Açık Bankacılık kapsamında ayrıca TCMB öncülüğünde başlatılan Ödeme Emri Başlatma ve Hesap Bilgisi hizmetleri proje faaliyetlerine devam edilmektedir.
- Kamu bankaları tarafından yürütülen Ortam ATM Projesi (TAM ATM) çalışmaları sürdürülmektedir. Bu kapsamda proje planı çerçevesinde ATM kurulumları yapılarak müşterilerin kullanımına sunulmaktadır.
- Teknolojik gelişmelerle birlikte bankacılık alanında kullanımı artan biyometrik doğrulama yöntemlerinin mesafeli müşteri başvurularında kullanmak için çalışmalar yürütülmektedir.
- Ziraat Katılım internet şubesi üzerinden leasing ön başvurusu alınmaya başlanmıştır.
- Katılım Mobil, dijital müşteri deneyimini en iyi şekilde sunmak amacıyla, tasarım ve deneyim olarak yenilenerek müşterilerin hizmetine sunulmuştur.
- Müşterilerin Banka’nın fiziki şubelerinden yaptıkları işlemlerin, görüntülü görüşme ile müşteri temsilcileri tarafından yapılmasına olanak sağlayacak gerekli altyapı geliştirmelerinin yapılarak hizmete ve kullanıma açılmıştır.
- Müşterilerin müşteri temsilcisine bağlanmadan 0850 220 5000 numaralı sesli yanıtlama sistemi üzerinden işlemlerini tamamlayabileceği self servis hizmetlerde işlem çeşitliliği arttırılmıştır.
- Müşterilerden gelen talep, şikâyet gibi bildirimlerin yapay zekâ desteği ile daha hızlı çözümlenmesi için müşteri bildirimlerinin otomatik olarak iş birimine yönlendirilmesi ya da otomatik olarak müşteriye çözüm açıklamasının iletilebilmesi için alt yapı çalışmaları tamamlanmıştır.
- Ziraat Katılım şubelerinde müşteri temsilcisi ile Arapça konuşan müşterilerin güvenli ve kaliteli bir iletişim sağlayabilmesi için Müşteri İletişim Merkezi temsilcileri tarafından hafta içi 09:00-18:00 saatleri arasında Arapça tercümanlık desteği sağlanmıştır.
Merkezi Bankacılık Şubesi 2021 yılında, İngilizce ve işaret dili ile hizmet vermeye başlamıştır.
ZİRAAT KATILIM ŞUBELERİNDE ARAPÇA KONUŞAN MÜŞTERİLERİN GÜVENLİ VE KALİTELİ BİR İLETİŞİM İÇİN HAFTA İÇİ 09:00-18:00 SAATLERİ ARASINDA ARAPÇA TERCÜMANLIK DESTEĞİ SAĞLANMIŞTIR.
2021 yılında Merkezi Bankacılık Şubesi
- Merkezi Bankacılık Şubesi 2021 yılında, İngilizce ve işaret dili ile hizmet vermeye başlamıştır. Şubede Türkçe ve Arapça ile birlikte 4 dilde hizmet verilmektedir. Diğer şubeler ise ihtiyaç duydukları anda 8094’ ü arayarak Merkezi Bankacılık Şubesi’nden Arapça dil desteği almaya başlamıştır.
- Merkezi Bankacılık Şubesi 1 Mayıs 2021 tarihinden itibaren görüntülü görüşme ile hesap açmaya başlamıştır.
- Şube 2021 yılında 15.222 adet yeni müşteri kazanımı gerçekleştirerek toplam müşteri adedi 55.037’ye ulaşmıştır. Kazanılan müşterilerin 9.040 (%60) adedi görüntülü görüşme ile kazanılmıştır.
- Merkezi Bankacılık Şubesine gelen 52.089 adet sesli çağrının, %98’i müşteri temsilcileri tarafından karşılanmıştır. Servis seviyesi %91 olarak gerçekleşmiştir.
- Şubeye gelen 22.300 adet görüntülü çağrının, %88’i müşteri temsilcileri tarafından karşılanmıştır. Karşılanamayan çağrıların tamamına dönüş sağlanarak gerekli yönlendirmeler yapılmıştır.
- Merkezi Bankacılık Şubesi SMS, mail, dış arama kanallarını kullanarak, 9 ana başlıkta satış ve pazarlama amaçlı çalışmalar yapmıştır. Çalışmada 51.216 adet dış arama yapılmış, 327.292 adet SMS, 227.108 adet mail gönderilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda;
- Aktif müşteri oranı %29 artmıştır.
- Toplam bakiye %42’lik, ATM kartı %23’lük, mobil kullanıcı adedine ise %8’lik artış gerçekleşmiştir.
Ziraat Katılım, dijital kanallarına yaptığı teknoloji yatırımlarını 2022 yılında da başarıyla sürdürmeyi hedeflemektedir.
HAZİNE YÖNETİMİ VE ULUSLARARASI BANKACILIK
Reel sektörün ve dış ticaretin finansmanı ağırlıklı büyüme stratejisine uygun olarak…
2021 yılında aktif büyüklüğünü %63 oranında artıran Ziraat Katılım, ağırlıklı olarak reel sektörü ve dış ticareti finanse etmeye yönelik bir strateji izlemiştir.
Ziraat Katılım aktif-pasif yönetiminde, ana kaynak katılma fonları olmak üzere kaynak çeşitliliğine gitmiş; optimum maliyet ve vade gözeterek bilançonun pasifini oluşturmuş, katılım fonlarından meydana gelen bu havuzların en verimli şekilde yönetilmesi stratejisini benimsemiştir.
Ziraat Katılım, zorunlu karşılık yükümlülüğünün yerine getirilmesi, katılım bankacılığı prensipleri doğrultusunda likidite ihtiyaçlarının karşılanması ve fazlalıkların değerlendirilmesi için bankalar arası borçlanma ve finansman ürünlerini etkin şekilde kullanmıştır.
Muhabir İlişkileri
Ziraat Katılım’ın çok sayıda banka ve finans kuruluşu ile muhabir ilişkisi bulunmaktadır.
Ziraat Katılım, kuruluşundan bu yana pek çok banka ile mevzuat uyum sürecini tamamlayarak SWIFT muhabirlik ilişkisi kurmuş, dış ticaret alanındaki talepleri hızlı bir şekilde karşılamıştır. 2021 yılı içerisinde muhabir bankalar nezdinde toplamda 20 farklı para biriminde 44 farklı muhabir hesabına ulaşan Ziraat Katılım, birçok banka ile de karşılıklı wakala/murabaha sözleşmesi imzalamıştır. Bu sözleşmeler çerçevesinde bankalar arası murabaha ve wakala işlemleri ile kaynak çeşitliliğini artırmaya yönelik yurt dışı kaynak temin edilmiştir.
Kaynak yapısını zenginleştirme stratejisinin bir parçası olarak sermaye piyasalarında aktif bir rol alan Ziraat Katılım, 2021 yılı içerisinde iştiraki Ziraat Katılım Varlık Kiralama A.Ş. ve ZKB Varlık Kiralama A.Ş. ile yerel piyasada TL cinsinden kira sertifikası ihraçları gerçekleştirmek üzere Sermaye Piyasası Kurulu’ndan 12 milyar TL, 15 milyar TL ve 1 milyar TL tutarlı üç ayrı kira sertifikası ihraç tavanı onayı almıştır. Banka bu çerçevede değişik tutarlı tertipler halinde toplamda yaklaşık 11,4 milyar TL ihraç gerçekleştirmiştir.
Ziraat Katılım, 2021 yılında KOBİ’lerin ve dış ticaretin finansmanına yönelik olarak, Dünya Bankası ve çeşitli kalkınma bankalarından temin etmiş olduğu uzun vadeli kaynakları, KOBİ ve reel sektöre kullandırmaya ve finansman desteğini sürdürmeye devam etmiştir.
Ziraat Katılım 2021 yılında;
- Muhabir banka sayısını ve dış ticaret hacmini önemli ölçüde artırmayı,
- Uluslararası bankaların katılımıyla bir murabaha sendikasyon kredisi kullanmayı,
- Yurt içi piyasalarda kira sertifikası ihraçlarını sürdürmeyi,
- Ziraat Katılım dışındaki üçüncü taraflar lehine kurumsal kira sertifikası ihraçları gerçekleştirerek sermaye piyasalarına derinlik katmayı,
- KOBİ ve dış ticaretin finansmanına yönelik uluslararası kuruluşlardan kaynak teminini sürdürerek reel sektöre artan oranda katkı sağlamayı,
- Ülke kredileri kapsamında yeni işlemlere aracılık etmeyi,
hedeflemektedir.
Yurt Dışı Şube Bankacılığı
Ziraat Katılım, Yurt Dışı Şube Bankacılığı alanındaki çalışmalarını, uluslararası bankacılık stratejisi ve vizyonu doğrultusunda şekillendirmektedir.
Banka bu kapsamda;
- Ülkemiz girişimcileri ve firmalarının yanı sıra faaliyet gösterdiği/göstereceği coğrafyalarda tüm müşterilere hızlı, modern ve kaliteli hizmet sunmak,
- Türkiye ile bu ülkeler arasındaki dış ticaretten aldığı payı artırmak, ülkelerarası ticaretin finansmanında etkin rol oynamak,
- Yurt dışı şubelerin sağlıklı ve verimli bilanço yapısı ile sürdürülebilir kârlılığının devamını sağlamak,
- Türkiye’nin yurt dışı faaliyetlerindeki misyon ve vizyonuyla eşgüdümlü ve “Ziraat Finans Grubu” temel anlayışı çerçevesinde etkin bir sinerji oluşturmak
ana hedefleriyle, Yurt Dışı Şube Bankacılığı faaliyetlerini başarıyla yürütmektedir.
KATILIM BANKACILIĞI SEKTÖRÜNDEKİ BANKALARIN CARİ VE GEÇMİŞE DÖNÜK FİNANSALLARINA SİSTEMATİK BİR ŞEKİLDE ERİŞİMİNİ SAĞLAYAN SEKTÖR RAPORU PROJESİ HAYATA GEÇİRİLMİŞTİR.
FİNANSAL YÖNETİM
Bütçeleme ve Analitik Bilanço çalışmaları kapsamında web tabanlı Yönetim Raporlama Sistemi, 2021 yılında oluşturulan yeni raporlarla birlikte daha da güçlendirilmiştir.
Katılım Bankacılığı ve Bankacılık sektörünün 3 aylık dönemler itibariyle gelişimlerinin İl bazlı analiz edilmesini sağlayan Rekabet Raporunda iyileştirmeler yapılırken diğer taraftan Katılım Bankacılığı sektöründeki bankaların cari ve geçmişe dönük finansallarına sistematik bir şekilde erişim ve analiz sağlayan Sektör Raporu projesi hayata geçirilmiştir.
Hızlı, esnek ve doğru veri temini amacı ile yeniden kurguladığımız yasal raporlama projemiz tamamlanmış olup kamu otoritelerine yapılan raporlamaların sistem üzerinden daha kısa sürede oluşturulması ve analiz edilmesi noktasında kazanımlar elde edilmiştir. Bu minvalde yasal raporlama süreçlerimizde etkinlik ve verimlilik büyük ölçüde artmıştır.
Bununla birlikte, 2021 yılı içerisinde Banka bilançosu günlük olarak sistem üzerinden alınabilir duruma gelmiş, bilanço analizleri sistem üzerinden yapılmaya başlanmıştır.
KREDİ VE DIŞ TİCARET OPERASYONLARI
Dış Ticaret İşlemleri:
Ziraat Katılım, dış ticaret faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2021 yılı içerisinde tamamlamış ve devreye almıştır.
- Harici garanti süreçleri optimize edilmiş, işlem akış süreci iş uygulamalarına paralel olarak sadeleştirilmiştir. Tüm harici garanti SWIFT mesajlarının sisteme entegrasyonu sağlanmıştır.
- Peşin ihracat dosya kapama süreci iyileştirilmiş, kapanmayan dosyaların bildirimi için KKB ile entegrasyon gerçekleştirilmiştir.
- Katılım mobil uygulaması üzerinden belirli işlem türleri için Dijital Talimat Gönderme Projesi tamamlanmıştır.
- Gerçekleştirilen transfer işlemlerinin SWIFT mesajları ve varsa üretilen TBF ID’lerin internet ve mobil şubeden izlenebilmesi sağlanmıştır.
- Banka’nın Sudan Şubesi’nden harici garanti işlemleri gerçekleştirilmeye başlanmıştır.
- Uluslararası ödemelerde tahsil edilen ve ödenen muhabir masraflarıyla ilgili sürecin tam otomasyonu sağlanmıştır.
- İBKB işlemlerinde aracı bankalara postayla gönderilen yazıların kullanıcısı müdahalesi olmadan maille otomatik olarak gönderimi sağlanmış ve İBKB sürecinin verimliliğinin artırılması için Ticaret Bakanlığı’nın DYOP servisiyle entegrasyon gerçekleştirilmiştir.
- Açık ihracat hesaplarının takibi için Ticaret Bakanlığı’nın sistemi olan GÜVAS ile entegrasyon sağlanmıştır. Vergi dairesine ihbar edilecek işlemlerin sistemden takip edilebilmesi için ekran geliştirilmiş ve vergi dairesi ihbar formlarının sistem tarafından otomatik oluşturulmaya başlanmıştır.
- SWIFT GPI uygulamasının hayata geçirilmesiyle giden yurt dışı havalelerin akıbeti ve muhabir masraf kesintilerinin ana bankacılık sisteminden şeffaf bir şekilde izlenebilmesi sağlanmıştır. Ürün internet ve mobil şubede müşterilerimizin kullanımına da açılmıştır.
- Uluslararası ödemelerin süreçleri optimize edilerek, işlemlerin tam otomasyonla gerçekleştirilmesi için IBAN-Complete uygulamasının ana bankacılık sistemine ve internet/mobil şubeye entegrasyonu gerçekleştirilmiştir.
- İhracat bedellerinin TCMB’ye satışı için gerekli sistemsel geliştirmeler tamamlanmıştır.
- Ziraat Katılım, dış ticaret faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2022 yılı içerisinde hayata geçirmeyi hedeflemektedir:
- Gelen havalelerin belirli kurallar ve kontroller akabinde doğrudan müşteri hesabına otomatik ödenmesi sağlanacaktır.
- Uluslararası ödeme işlemlerinde verimliliğin artırılması için tüm işlemlerin ana bankacılık ekranında tamamlanması ve sürecin izlenebilir olması sağlanacaktır. İadesi talep edilen/reddedilen işlemlerin gerçekleştirilmesi süreci otomatize edilecektir.
- Nostro hesap mutabakatının takibinin daha etkin yapılabilmesi için otomasyon arttırılacaktır.
- Dış ticaret müşteri (SMS/E-Mail) bilgilendirme paketine müşteri memnuniyetini artıracak yeni bildirimler eklenecektir.
- Tüm SWIFT yazışmalarının ana bankacılık sistemi üzerinden tamamlanması ve arayüz kullanımının azaltılması için geliştirmeler yapılacaktır.
- İhracat akreditif süreçleri yapılacak sistemsel geliştirmelerle iyileştirilecektir.
Ziraat Katılım, teminat işlemleri faaliyetleri kapsamında önemli projelere başlamıştır.
Teminat İşlemleri:
Ziraat Katılım, teminat işlemleri faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2021 yılı içerisinde tamamlamış ve devreye almıştır.
- Bireysel kredilerin kapanması halinde krediye bağlı gayrimenkul ipoteği veya taşıt rehni teminatları için otomatik çıkış akışı başlatılması sağlanmıştır.
- Elektronik ipotek işlemlerinde pilot şubelerle yapılan işlemler başarılı sonuçlanarak tüm şubelere yaygınlaştırılması sağlanmıştır.
- Ziraat Katılım, teminat işlemleri faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2022 yılı içerisinde hayata geçirmeyi hedeflemektedir:
- KGF ile otomatik veri paylaşımı için servis entegrasyonu sağlanacaktır.
- Teminat sigorta giriş ve güncelleme işlemlerinde poliçe dokümanının ekrana poliçe bazında yansıması sağlanacaktır.
- Gayrimenkul ipoteği e-fek işlemlerinde otomatik masraf tahsilatı yapılması sağlanacaktır.
- Fon Kullandırım ve Süreç İşlemleri:
- Ziraat Katılım, fon kullandırım işlemleri faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2021 yılı içerisinde tamamlamış ve devreye almıştır.
- EKAP Projesi ile Kamu İhale Kurumu’nca elektronik ihale yöntemi ile yapılan ihalelerde, elektronik ortamda geçici teminat mektubu ve referans mektubu düzenlenmesi çalışmaları tamamlanmıştır. Söz konusu geliştirme ile hem kâğıt ortamının aradan kaldırılması hem de riskin minimize edilmesi sağlanmıştır.
- Rota ve İş Takibi ekranındaki geliştirmeler ile genel müdürlük birimleri ile şubelerin kullanmış olduğu Rota ve İş Takibi akışlarında, beş ayrı fazda yürütülen proje ile kullanım kolaylığı sağlayan birçok güncelleme yapılmıştır. “Rota Takım Yönetim Ekranı” hayata geçirilerek genel müdürlük kullanıcılarına zaman tasarrufu sağlanmış ve “Rota Yönetici Kontrol Ekranı” ile genel müdürlük servis yöneticilerinin havuzda yer alan akışların yönetimini daha sağlıklı ve kontrol edilebilir yapıya kavuşturulmuştur.
Ziraat Katılım, fon kullandırım işlemleri faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2022 yılı içerisinde hayata geçirmeyi hedeflemektedir:
Kurumsal nakdi fon kullandırımlarında ödeme planı oluşturma, alım satıma konu belge girişi, fon kullandırımı, fatura kapama gibi uçtan uca bir çalışma yapılmak suretiyle işlemlerin proje bazında takip edilmesi sağlanarak daha efektif ekran kullanımı hedeflenmektedir.
Şubeler ve departman iş yükünü hafifleterek iş gücü tasarrufunda bulunmak amacıyla XML formatındaki faturaların müşteriler tarafından mobil ve internet bankacılığı üzerinden yüklenmesinin ardından otomatik olarak fatura kapamalarının yapılması planlanmaktadır.
Finansal Kiralama Operasyon İşlemleri:
Ziraat Katılım, finansal kiralama operasyon işlemleri faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2021 yılı içerisinde tamamlamış ve devreye almıştır.
KOSGEB, KGF ve Ziraat Katılım arasında protokol ile KOSGEB destek programları kapsamında destekleme kararı alınan makine-teçhizat, kalıp ve yazılımın, yararlanıcılar tarafından finansal kiralama yöntemi ile temin edildiğinde, finansal kiralamaya ait peşinat ve kâr payının KOSGEB’in ilgili destek programı çerçevesinde desteklemesi sağlanmıştır.
Ziraat Katılım, finansal kiralama operasyon işlemleri faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2022 yılı içerisinde hayata geçirmeyi hedeflemektedir.
Finansal kiralama sözleşmelerinin tescili ve takibi için, Finansal Kurumlar Birliği ile Ziraat Katılım arasında sistem entegrasyonu sağlanacaktır.
ZİRAAT KATILIM, FİNANSAL KİRALAMA OPERASYON İŞLEMLERİ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA AŞAĞIDA SIRALANAN ÖNEMLİ PROJELERİ 2022 YILI İÇERİSİNDE HAYATA GEÇİRMEYİ HEDEFLEMEKTEDİR.
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
Ziraat Katılım, bilgi teknolojileri alanında müşteri deneyimlerinin iyileştirilmesini sağlayarak verimlilik, kalite ve hız artışı elde etmeyi hedeflemektedir. Banka, çağın gerektirdiği yenilik ve değişim yönetimini sistemlerine ve süreçlerine entegre ederek önemli gelişmeler kaydetmiştir.
Ziraat Katılım, Bilgi Teknolojileri faaliyetleri kapsamında aşağıda sıralanan önemli projeleri 2021 yılı içerisinde tamamlamış ve devreye almıştır.
FAST ile şube, Katılım Mobil ve İnternet Şube üzerinden farklı bir bankadaki hesaba IBAN veya tanımlı bir Kolay Adres ile 7/24 para transfer işlemi yapılabilmesi sağlanmıştır.
- 2021 yılı için ODM (Olağanüstü Durum Merkezi) testleri başarı ile tamamlanmıştır.
- Açık Kaynak Kodlu Sistemlere Geçiş kapsamında işletim sistemi olarak Pardus geçişi tüm şubeler için tamamlanmıştır.
- Ziraat Katılım, TOKİ ile sağlanan entegrasyon ile sosyal konut projelerinde müşterilerin hizmet verebilecek ilk katılım bankası olmuştur.
- EKAP entegrasyon projesi ile kamu ihaleleri kapsamında verilen geçici teminat mektupların elektronik ortamda verilmesi sağlanmıştır.
- Kaydi altın transfer sisteminin kurulması ile anlık olarak altın transferi yapılabilmesi sağlanmıştır.
- Sudan Şubesi Finansman, İslami Yatırım Ürünleri (Murabaha), İslami Hazine Yönetimi, Credit Bureau ve dış ticaret finansmanı ve vostro hesaplarının izlenebilmesi altyapısı devreye alınmıştır.
- Takip hesaplarında yabancı para riski olan müşterilere ödeme kolaylığı ve kur zararından etkilenmemesi için tüm borcunu Türk lirası olarak yapılandırma imkânı sağlanmıştır.
- İnternet bankacılığı üzerinden “Bireysel Temel İhtiyaç Destek Kredisi” yapılandırma süreci tamamlanmıştır.
- Dijital kanallardan sigorta ürünlerinin satışının yapılabilmesi sağlanmıştır.
- Vadeli İhracat Finansmanı projesi tamamlanarak müşteriye sunulan ürün çeşitliliği artırılmıştır.
- Şube ve portföye hedef dağıtım sistemi ile şube/portföylere verilen hedef rakamlarının farklı girdiler ile sistem üzerinden dağıtılması ve performans karneleri ile entegrasyonu sağlanmıştır.
- Genel Müdürlük Operasyon Merkezi ve Kredi Tahsis iş ailesinin performans karnelerinin sistemde oluşturulabilmesi sağlanmıştır.
- TCMB ve BDDK raporlarının bankacılık sistemi üzerinden otomatik oluşturulması sağlanmıştır.
- Risk Merkezinden paylaşılacak iflas ve konkordato dosyaları için sistemde otomatik süreç başlatılması sağlanmıştır.
- Toplu hesap açılışı ekranının iş süreçleri yapısına dönüştürülerek daha verimli, hızlı ve raporlanabilir olması sağlanmıştır.
- SGK ile Ziraat Katılım üzerinden ödeme yapılabilmesi için gerekli entegrasyon tamamlanmıştır.
- Kurumsal web sitesinin yeni versiyon geçişi tamamlanmıştır.
- ÖKC yeni marka anlaşması ile uyumlu teknoloji çalışması tamamlanarak kamu tahsilatlarında yoğun olarak kullanılan modele Ziraat Katılım POS uygulamasının yüklenmesi sağlanmıştır.
- İş süreçlerinin dijitalleştirilmesi kapsamında Kredi Komitesi’nin dijital platformda yapılarak mobil imza ile imzalanması ve arşivlenmesi sağlanmıştır.
- BDDK Yönetmeliği doğrultusunda offline vergi tahsilatlarının “İptal” süreçlerinin alternatif dağıtım kanalları üzerinden yapılabilmesi sağlanarak müşteri memnuniyeti artırılmıştır.
- Leasing kredi hesaplarının yeniden yapılandırılabilmesi için gerekli sistem altyapısı tamamlanmıştır.
- SWIFT GPI geçişi tamamlanmıştır.
- İş süreçlerinin dijitalleştirilmesi kapsamında kredi önergelerinin sistemsel hale getirilmesi sağlanarak operasyonel risklerin önüne geçilmiş ve verimlilik artırılmıştır.
- BDDK E-Devlet Veri Toplama projesi için ilgili entegrasyon ve rapor ekranı tamamlanmıştır.
- Mesafeli müşteri edinimi projesi tamamlanarak şubeye gelmeden müşteri olunabilecek teknoloji altyapısı oluşturulmuştur.
- Kıymetli maden altyapısının oluşturulması sağlanarak gümüş alış-satış işlemlerinin şube ve ilgili kanallardan yapılabilmesi sağlanmıştır.
- Teftiş denetim uygulamasına raporlama modülü eklenerek kullanıcı memnuniyeti artırılmış ve operasyonel risk azaltılmıştır.
- TKBB Hakem heyeti başvuru sistem entegrasyonu sağlanmıştır.
- Offline vergi türü tahsilat altyapısı tamamlanarak kullanıma sunulmuştur.